Veelgestelde vragen

Hier vindt u snel antwoord op de meest gestelde vragen.

Waar vind ik een huurwoning?

De meeste huurwoningen zijn in het bezit van corporaties. Deze woningen worden aangeboden via Woningnet: www.woningnet.nl. Om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning (met een huur tot € 710,68) is het belangrijk om inschrijfduur op te bouwen. Wie de langste inschrijfduur heeft, krijgt de woning. De wachttijd voor een sociale huurwoning in Amsterdam kan oplopen tot meer dan tien jaar. Voor een vrije sector huurwoning  (woningen met een huur boven € 710,68) is lidmaatschap van Woningnet niet nodig. Een verhuurder kan zelf bepalen wie er in aanmerking komt voor een woning. Vaak moet uw netto inkomen drie maal zo hoog als de bruto huur zijn. Een woning van een particuliere verhuurder vindt u niet alleen op de website van Woningnet, maar kunt u ook zoeken via uw eigen huisbaas, makelaars, vrienden, familie of advertenties op internet. Er zijn ook bemiddelingsbureaus die u kunnen helpen.

Betaal ik te veel huur?

Bij een sociale huurwoning kan de maximale huurprijs worden berekend via een puntensysteem.  Met een eenvoudige huurprijscheck op de website van de Huurcommissie kunt u zelf controleren of uw huurprijs klopt. Dit kan op de website van de huurcommissie.

U kunt een huurprijsverlaging voorstellen aan uw verhuurder. Blijft u het oneens met de verhuurder over de hoogte van de huurprijs? Dan kunt u de Huurcommissie inschakelen. Een Wijksteunpunt Wonen (WSW) bij u in de buurt kan inschatten hoe uw kansen zijn.

Ik heb een geschil met mijn verhuurder. Wat moet ik doen?

Heeft u een probleem met uw woning en komt u er met de verhuurder niet uit? Dan kan een Wijksteunpunt Wonen (WSW) misschien helpen. Neem contact op met een WSW bij u in de buurt. Daar kunnen ze u voorzien van advies of doorverwijzen naar een advocaat die is gespecialiseerd in huurrecht.

Wat moet ik doen als de verhuurder niets doet aan onderhoud in mijn woning?

De verhuurder is verplicht de woning zodanig te onderhouden dat de huurder de woning naar behoren kan gebruiken. Hij is verantwoordelijk voor alle onderhoud/reparaties, behalve voor het onderhoud dat voor rekening van de huurder is. De kleine en dagelijkse reparaties zijn voor rekening van de huurder. Wat kunt u doen als de uw verhuurder niet wil opknappen? Meldt u klachten altijd schriftelijk..

Onderhoudsprocedure

Als de klacht niet binnen 6 weken wordt verholpen dan kunt u een “onderhoudsprocedure” starten bij de huurcommissie. De huurcommissie kan de verhuurder niet dwingen reparaties te verrichten. Ze kan wel de huurprijs flink verlagen zolang er sprake is van (ernstige) gebreken.

Bouw- en woningtoezicht

Ook kunt u Bouw- en Woningtoezicht in uw gemeente of stadsdeel opbellen en vragen om naar de klachten te kijken. Zij kunnen de eigenaar vaak verplichten tot onderhoud.

Andere juridische mogelijkheden

Mocht dit alles niet helpen dan bestaan er nog een aantal andere juridische mogelijkheden zoals een dwangsom, het zelf opknappen op kosten van de verhuurder of een gedeeltelijke ontbinding van het huurcontract. Doe dit echter niet zonder juridisch advies vooraf.

Wijksteunpunt Wonen

Als u onderhoudsklachten heeft en uw verhuurder niet wil opknappen, dan kan het Wijksteunpunt Wonen (WSW) u verder helpen. Ook over verdere juridische stappen kan het WSW u adviseren en eventueel doorverwijzen naar een advocaat.

Mag ik mijn woning verhuren via Airbnb?

Huurders mogen hun woning verhuren met toestemming van de verhuurder. Die toestemming wordt eigenlijk nooit gegeven en wie dit dan toch doet, riskeert een boete of zelfs woninguitzetting. In sommige situaties mag onderhuur wel. Bijvoorbeeld als je ten minste drie maanden weg wilt. Dan heet dit huisbewaring. Ook dan is toestemming van de verhuurder nodig, maar corporaties werken hier vaak wel aan mee. Als het echt moeilijk wordt om de huur alleen te betalen, dan kan woningdelen een oplossing zijn. De verhuurder moet ook daar toestemming voor geven.

Is uw vraag nog niet voldoende beantwoord of stond uw vraag er niet bij? Voor bijna alle vragen die te maken hebben met uw woning kunt u terecht bij een Wijksteunpunt Wonen (WSW) bij u in de buurt: www.wswonen.nl

Contact

Staat uw vraag er niet tussen? Dan kunt u contact opnemen met de Huurdersvereniging of met een Wijksteunpunt Wonen bij u in de buurt.